Nyitóoldal SZVT -Szervezési és Vezetési Tudományos Társaság
Főoldal » Friss hírek » Kipufogó gázból elektromos áram a kisebb fogyasztásért

Esemény naptár

2018 November
HKSzCsPSzV
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Belépés tagoknak

Elfelejtett jelszó

Hírlevél

Első kézből kaphat információkat a tudomány és a menedzsment területéről!





Kipufogó gázból elektromos áram a kisebb fogyasztásért

<p>A Purdue Egyetem és a General Motors új együttműködésbe kezdett, cél: egy termoelektromos generátor kifejlesztése.</p>
2011. Február 28.


A Purdue Egyetem és a General Motors új együttműködésbe kezdett, melynek során egy termoelektromos generátor kifejlesztését tűzték ki célul, amely alkalmas a járművek által kibocsátott égéstermékek hőenergiáját elektromos árammá alakítani. Az első prototípustól 5 százalékos fogyasztáscsökkentést várnak a fejlesztők, a jövőbeni, magasabb hőmérsékleten is üzemelni képes rendszerekkel pedig 10 százalékos fogyasztáscsökkenés elérését tervezik.


Az ötlet alapja, hogy a kipufogórendszerbe beépítenek egy termoelektromos anyagból (olyan anyag, amely a hőmérsékletkülönbségnek köszönhetően elektromos áramot fejleszt) álló készüléket a katalizátor mögé, ahol a gázok hőmérséklete megközelítheti az 1000 ºC-t. Így ennek a közegnek a hőenergiájából elektromos áramot lehet generálni.

„Az anyag kipufogógázok felőli része forró, míg a másik része hideg, ezt a különbséget kell fenntartani ahhoz, hogy folyamatos legyen az áramellátás”, nyilatkozta Xianfax Xu professzor, aki az egyetemet képviseli a projektcsapatban.


A technológia elterjedésének egyik akadályát eddig az jelentette, hogy a jelenlegi termoelektromos anyagok nem elég ellenállóak a katalizátorban lévő magas hőmérséklettel szemben. A Purdue egyetem csapata erre keresi jelenleg a megoldást. Az első prototípus például a 700 ºC hőmérsékletű gázokat már hasznosítani tudja.


„A legnagyobb kihívást a rendszerszintű tervezés jelenti – az, hogy hogyan lehet mindent úgy optimalizálni, hogy a lehető legtöbb hőt tudjuk kinyerni a kipufogógázokból.” – mondta Xu. Vagyis a végterméknek a lehető legnagyobb hőmennyiséget kell leadnia az áramot fejlesztő anyagnak. Az így nyert áramot a jármű elektromos rendszerének működtetésére lehet felhasználni, levéve ezzel a terhet a motorról, végső soron pedig gazdaságosabb üzemanyag-felhasználás érhető el általa.


Az új technológiának a járművekben történő felhasználása csupán a kezdete lehet egy sor további hasznosítási területnek. A termoelektromos alkalmazások a későbbiekben például hasznosíthatóak lehetnek a háztartásokban, vagy akár erőművekben is. Ezen túl, megnyithatják az utat egy újfajta napelem kifejlesztéséhez is.

 

Forrás: www.zoldauto.info

Szerkesztette: Ifjúsági Tagozat

SzVT - www.szvt.hu - Copyright © 2005-2009

1126 Budapest, Orbánhegyi út 14., Tel: 1/202-1083, Fax:1/202-0856, E-mail:szvt@szvt.hu, Adószám: 19815936-2-43